![]() |
Sumber : SDNTegalBangsri01 |
Tiada seorang pun dalam kehidupan insan, selain
daripada kedua ibu bapa yang lebih berjasa dan layak dihormati melebihi daripada
guru. Tetapi guru adalah pewaris ilmu dan pewaris ilmu ialah ulama, sementara
ulama pula adalah pewaris para nabi. Begitulah kedudukan ilmu, guru dan ulama
adalah saling berkaitan.
Renungkan firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Allah menerangkan (kepada sekalian makhluk-Nya dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Surah ali-‘Imran:18)
Perhatikan dalam ayat ini, bagaimana Allah Subhanahu wa Ta‘ala memulakan dengan nama-Nya, kemudian dengan para malaikat-malaikat-Nya dan kemudiannya dengan ahli ilmu, ini sudah cukup membuktikan betapa tingginya martabat ilmu dan ahli ilmu itu.
Imam At-Tirmidzi meriwayatkan bahawa Abu ’Umamah al-Bahili Radhiallahu ‘anhu telah berkata: Bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Kelebihan orang alim (ulama) atas ahli ibadat adalah seperti kelebihanku ke atas orang yang paling rendah di antara kamu. Kemudian Baginda bersabda lagi: Sesungguhnya para malaikat dan penduduk langit dan bumi hinggakan semut dalam lubangnya berserta ikan bersalawat (berdoa) untuk orang-orang yang mengajar kebaikan kepada manusia.” (Hadits riwayat At-Tirmidzi)
Abu al-Aswad berkata: "Tiada suatu pun yang lebih mulia daripada ilmu; raja-raja adalah pemimpin bagi rakyat sedangkan para ulama adalah pemimpin kepada raja."
Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhuma pula berkata: Nabi Sulaiman ‘alaihissalam diberikan dua pilihan antara harta dan kekuasaan, Baginda memilih ilmu lalu Baginda pun dikurniakan juga dengan harta serta kekuasaan.
Kelebihan Mengajar Ilmu Yang Bermanfaat
Dalam Islam, mengajarkan ilmu yang bermanfaat itu adalah suatu amalan yang dipandang tinggi, sangat mulia dan satu kerjaya yang suci di sisi Allah Subhanahu wa Ta‘ala serta Rasul-Nya.
Firman Allah Ta‘ala dalam Surah An-Nahl ayat 43 dan Surah Al-Anbiya’ ayat 7:
Tafsirnya: “Maka bertanyalah kamu kepada Ahlu’dz Dzikri jika kamu tidak mengetahui.” (Surah An-Nahl: 43 dan Al-Anbiyaa’: 7)
Ahlu’dz Dzikri bermaksud orang-orang yang mengetahui tentang Kitab-Kitab Allah. Ayat ini menjadi dalil bahawa orang-orang yang tidak mengetahui sesuatu perkara hendaklah bertanya kepada orang-orang yang mengetahuinya.
Imam Ath-Thabarani meriwayatkan dalam kitabnya Al-Kabir bahwasanya Mu‘awiyyah Radhiallahu ‘anhu telah berkata bahawasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
Maksudnya: “Wahai manusia! Sesungguhnya ilmu itu hanya diperolehi dengan belajar dan feqh itu dengan mempelajari ilmu feqh. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kebaikan untuknya, nIscaya diberikannya kefahaman dalam agama, dan sesungguhnya di antara hamba Allah yang takutkan Allah hanyalah para ulama.”(Hadits riwayat Ath-Thabarani)
Abu Sa‘ed al-Khudri Radhiallahu ‘anhu meriwayatkan bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: “Akan datang kepada kamu beberapa kaum untuk mencari ilmu, maka apabila kamu melihat mereka hendaklah kamu katakan kepada mereka: Selamat datang, selamat datang, mengikut wasiat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dan hendaklah kamu mengajar mereka.” (Hadits riwayat Ibnu Majah)
Amirul Mukminin Sayyidina Umar Ibnu Al-Khaththab Radhiallahu ‘anhu pula berkata: "Kematian seribu ahli ibadat yang bangun beramal ibadat sepanjang malam dan berpuasa sepanjang siang lebih ringan dari kematian seorang alim yang mahir tentang apa yang Allah Ta‘ala halalkan dan apa yang diharamkan olehNya."
Yahya bin Mu‘az berkata: "Para ulama lebih menyayangi umat Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam daripada ayah-ayah serta ibu-ibu mereka. Lalu ditanyakan kepadanya: Bagaimana pula begitu? Lalu Yahya menjawab: Ibu-bapa menjaga anak-anaknya daripada neraka (kesusahan) dunia, sedangkan para ulama menjaga mereka daripada neraka akhirat."
Sebahagian ulama berkata: "Para ulama umpama pelita zaman. Tiap seorang daripada mereka merupakan pelita yang menyinari ahli zamannya."
Adab Ulama Menghormati Guru
Sesuai dengan ketinggian darjat dan martabat guru itu, maka tidak hairanlah bahwa para ulama sangat menghormati guru mereka. Di antara cara mereka memperlihatkan penghormatan mereka terhadap guru ialah:
1. Mereka
merendah diri terhadap ilmu dan guru dan sentiasa menurut perintah serta
nasihat guru dan sentiasa meminta pendapat serta pandangan guru dalam setiap
urusan mereka.
2. Mereka
mentaati setiap arahan serta bimbingan guru umpama seorang pesakit yang tidak
tahu apa-apa yang hanya mengikut arahan seorang doktor pakar yang mahir.
3. Mereka
juga sentiasa berkhidmat untuk guru-guru mereka dengan mengharapkan balasan
pahala serta kemuliaan di sisi Allah Subhanahu wa Ta‘ala dengan khidmat
tersebut.
4. Mereka
memandang guru dengan perasaan penuh hormat dan takzim serta mempercayai
kesempurnaan keahlian dan kepakarannya dalam bidang perguruannya. Ini lebih
membantu mereka sebagai pelajar untuk memperolehi manfaat daripada guru mereka
dan akan mengukuhkan lagi apa yang didengar dan diajarkan oleh guru.
Ulama-ulama
salaf sangat memuliakan dan menggagungkan guru-guru mereka. Ini jelas
termaktub dalam kisah-kisah tentang akhlak mereka dalam majlis-majlis ilmu dan
kesopanan mereka terhadap guru-guru mereka. Sebagai contoh:
- Mughirah berkata: Kami menghormati Ibrahim an-Nakha‘ie sepertimana
kami menghormati raja.
- Imam Asy-Syafi‘e pula berkata: "Aku membelek kertas di
hadapan Imam Malik perlahan-lahan kerana menghormatinya supaya dia tidak
terdengar (bunyi belekan kertas tersebut)."
- Rabie‘ berkata: "Demi Allah aku tidak berani meminum air
sedangkan Imam Asy-Syafi‘e memandang kepadaku."
- Sayyidina Ali Karramallahu wajhah berkata: "Antara hak
seorang alim ke atasmu ialah memberi salam ke atas orang ramai secara umum dan
mengkhususkan gurumu dengan penghormatan yang khusus dan istimewa."
5. Mereka
sentiasa mendampingi guru supaya mendapat berkat serta beroleh ilmu yang akan
tercurah daripadanya pada bila-bila masa serta menjadikannya qudwah (ikutan).
Imam
Asy-Syafi‘e misalnya, sejak pertemuannya dengan gurunya iaitu Imam Malik pada
tahun 170 Hijrah, hampir tidak pernah meninggalkan gurunya sehingga gurunya itu
wafat pada tahun 179 Hijrah. Ini kerana Imam
Asy-Syafi‘e tidak pernah meninggalkannya kecuali ketika pergi ke Makkah untuk
menjenguk ibunya ataupun pergi ke pusat ilmu dan feqh. Itu pun setelah beroleh
keizinan serta restu daripada gurunya. Jika direstui, Imam Malik akan
menyiapkan bekal dan memberikannya wang perbelanjaan sambil mendoakan
keselamatannya.
6. Mereka
tidak menggunakan ganti nama diri seperti “engkau” dan “awak” dan tidak
memanggil atau meneriaki guru dari jauh.
Al-Khatib
berkata: Hendaklah dia berkata “Wahai guru, apakah pendapat kamu mengenai hal
ini?” dan kata-kata seumpamanya. Dan tidak menggelarkannya dengan namanya
kecuali disertakan dengan gelaran-gelaran yang menunjukkan penghormatan serta
takzim kepadanya. Misalnya syeikh ataupun ustaz atau syeikh kami.
Maksudnya di sini, mereka memanggil guru dengan gelaran yang penuh adab serta penghormatan. Jika nama guru tersebut Muhammad misalnya, maka mereka akan memanggilnya dengan nama ustaz, cikgu, guru kami dan sebagainya dan tidak menyebutkan namanya kecuali disertakan dengan gelaran yang penuh penghormatan seperti Ustaz Muhammad, Cikgu Muhammad dan sebagainya meskipun sewaktu ketiadaan guru itu.
7. Mereka
tidak sekali-kali berbantah-bantah ataupun berlawan cakap dengan guru.
Sesungguhnya
berbantah-bantah itu secara umumnya sudah merupakan suatu perbuatan yang keji,
apatah lagi untuk berbantah-bantah dengan guru yang merupakan pembimbing serta
qudwah! Perbuatan ini akan menjauhkan mereka sebagai pelajar daripada kebaikan
dan merupakan penjerumus kepada kejahatan dan ianya adalah penyebab diharamkan
ke atas mereka bermacam-macam bentuk kebaikan.
Sesungguhnya, menuntut ilmu itu adalah satu bentuk ibadah dan salah satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala, bukannya untuk bermegah-megah ataupun untuk berbantah-bantah dengan ilmu tersebut.
Dalam satu hadits riwayat Imam Al-Hakim, Ka‘ab bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda: “Barangsiapa mencari ilmu untuk menyaingi para ulama atau untuk bertengkar dengan orang-orang bodoh atau supaya hati manusia menghadap kepadanya maka ia akan masuk neraka.” (Hadits riwayat Al-Hakim)
8. Mereka
berterima kasih kepada guru atas segala tunjuk ajar serta bimbingannya terhadap
segala kebajikan dan tegahan serta tegurannya ke atas segala kekurangan atau
kemalasan dan sebagainya bagi memperbaiki diri dan mengganggap teguran, asuhan,
didikan serta keprihatinan guru itu sebagai rahmat dan kurniaan yang tak
terhingga kepada mereka oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala.
Jika
bimbingan serta teguran yang diberikan oleh guru itu sudah diketahui, maka
mereka tidak menunjukkan yang mereka sebenarnya sudah mengetahuinya, bahkan
mereka menghargai dan berterima kasih atas bimbingan serta keprihatinan guru
tersebut terhadap mereka.
9. Jika
mereka berhajat kepada guru mereka di luar waktu mengajar sedangkan guru
tersebut sedang berehat ataupun tidur, maka guru itu tidak akan diganggu.
Mereka akan menunggu sehingga guru tersebut terjaga dari tidur ataupun selesai
dari berehat.
Ibnu
‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma pernah mendatangi salah seorang daripada sahabat
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam untuk bertanya kepadanya mengenai suatu
hadits. Lalu dikatakan kepadanya: "Dia sedang tidur. Maka duduklah Ibnu
‘Abbas di muka pintu. Lalu dikatakan kepadanya: Tidak perlukah kita
mengejutkannya? Ibnu ‘Abbas pun menjawab: Jangan."
10. Mereka
tidak mendatangi guru di luar daripada majlis ilmu yang umum (di luar dari
jadual waktunya untuk mengajar dan sebagainya) kecuali dengan izinnya, sama ada
guru mereka itu sedang bersendirian mahupun sedang bersama dengan orang lain.
Jika
tidak ada izin daripada guru itu sedangkan guru itu mengetahui bahawa mereka
sedang meminta izin untuk mendatanginya, maka mereka akan beredar dan tidak
mengulangi isti’zan (permohonan izin) mereka.
Sumber : www.bcgoldamanah.com
0 komentar:
Post a Comment